مقایسه بین خودکارآمدی و سواد بدنی سالمندان مرد فعال و غیرفعال
کد مقاله : 1142-CNF
نویسندگان
جلیل مرادی1، ثریا گودرزی *2، ابوالفضل امین محلاتی3
1گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه اراک، اراک، ایران
2رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، شهر اراک، ایران
3دانشگاه اراک، گروه رفتارحرکتی-روانشناسی ورزشی، دانشگاه اراک-اراک، ایران
چکیده مقاله
زمینه و هدف: سالمندی واقعیتی اجتناب ناپذیر است که در طول زمان در بدن رخ می دهد و به تغییرات جسمانی اشاره دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی با سواد بدنی سالمندان مرد فعال و غیرفعال می باشد.
روش بررسی: 80 سالمند مرد(40 سالمند فعال، 40 سالمند غیرفعال)بالای 60 سال با میانگین سنی(56/0 ± 41/67 سال)بصورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خودکارآمدی و سواد بدنی بودند. این پژوهش با استفاده از نرم افزا SPSS نسخه 23 در سطح معناداری ۰5/0p< انجام شد. جهت نرمال بودن داده‌ها و فرض یکسانی واریانس‌ها از آزمون آماری کلموگروف – اسمیرونوف استفاده شد.از آزمون آماری کلموگروف – اسمیرونوف استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد تفاوت معناداری بین خودکارآمدی سالمندان فعال و غیرفعال وجود ندارد(007/0p= و 758/2- t=)، و نتایج حاصل از آزمون من ویتی نشان داد تفاوت معناداری بین سه خرده مقیاس سواد بدنی(اعتماد به نفس004/0p=، خودبیانگری000/0p= و درک و دانش000/0p=)سالمندان فعال و غیرفعال وجود دارد و میانگین نمرات سالمندان فعال بیشتر می باشد.
نتایج: یافته های این پژوهش تایید می کند که میزان فعالیت بدنی منظم می تواند سبب افزایش سواد بدنی شود و به سالمندان پیشنهاد می شود جهت ارتقا فاکتورهای سوادبدنی، بطور منظم به فعالیت بدنی بپردازند.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: سالمندان، خودکارآمدی، اعتماد به نفس، خود بیانگری
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است