توسعه مشارکت سالمندان در ورزش: نقش بازاریابی تجربی
کد مقاله : 1037-CNF
نویسندگان
کریم زهره وندیان *1، مهبد رضایی2، محمد خرمی3
1دانشگاه اراک
2دانشجوی کارشناسی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک
3دانشجوی کارشناسی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
چکیده مقاله
چکیده
زمینه و هدف: سالمندی با عوارض جسمانی و روانی همراه است که عدم تحرک بدنی سبب تشدید این عوارض خواهد شد. شواهد نسبتاً قانع‌کنندهای نشان می‌دهند تمرین و فعالیتهای جسمانی منظم می‌تواند در سلامت جسمانی و روانی افراد مؤثر باشد. بنابراین مشارکت در ورزش اولین راه حل برای کاهش عوارض سالمندی است. حال باید شرایطی فراهم شود که سالمندان در ورزش مشارکت کنند که تجربه ورزشی خوب می تواند این انگیزه را ایجاد کند. هدف تحقیق حاضر توسعه مشارکت سالمندان در ورزش از طریق بازاریابی تجربی است.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است که داده ها از طریق پرسشنامه از 100 نفر از سالمندان در پارک ها و باشگاه های ورزشی جمع‌آوری شده است.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین بازاریابی تجربی و مشارکت در ورزش در پارک ها و باشگاه های ورزشی در سالمندان ارتباط مثبت و معناداری دارد (47/0r= ). رابطه بین مشارکت ورزشی با ابعاد تجربه حسی (41/0r= )، تجربه عاطفی(32/0r= )، تجربه ادراکی (37/0r= )، تجربه عملکردی(51/0r= ) و تجربه همبستگی (56/0r= ) مثبت و معنادار بود.
نتیجه گیری: اهمیت ورزش در تمام دوران زندگی بر کسی پوشیده نیست و در دوران سالمندی منافع جسمانی و روانی بسیاری دارد. بنابراین سوق دادن سالمندان به سوی مشارکت در ورزش باید از اهم اهداف مسئولان باشد. با توجه به رابطه بین تجربه سالمندان و ابعاد آن با مشارکت سالمندان در ورزش پیشنهاد می گردد این تجربه به نحو احسن برای سالمندان در پارک ها و باشگاه ها ایجاد گردد.
کلیدواژه ها
سالمندی، تجربه احساسی، تجربه همبستگی، مشارکت ورزشی
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است