تأثیر آموزش شناختی و تمرین حرکتی بر پردازش فضایی ، استدلال و بهزیستی روانی سالمندان
کد مقاله : 1024-CNF
نویسندگان
کوثر جلائی *1، شیوا هاشمی1، صبا اسماعیلی1، فرشته عموزاده2، شیرین احمدنژاد1
1دانشگاه لرستان خرم اباد ایران
2دانشگاه تهران ،تهران ایران
چکیده مقاله
چکیده
زمینه و هدف: سالمندی دوران حساسی از زندگی است و توجه به مسایل و نیازهای سالمندان ضروری است. هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر آموزش شناختی و حرکتی بر پردازش فضایی، استدلال و بهزیستی روانی سالمندان بود.
روش بررسی: 68 سالمند بالای 65 سال با میانگین سن (۲3/4 ± 32/68 سال) بطور داوطلبانه در مطالعه حاضر شرکت و به صورت تصادفی به چهار گروه آموزش شناختی، تمرین حرکتی، گروه ترکیبی و کنترل (17=n) تقسیم شدند. گروه های آموزش شناختی و تمرین حرکتی، مداخلات مربوطه را به مدت 8 هفته 3 جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه انجام دادند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخه ای را دریافت نکرد. عملکرد شناختی و بهزیستی روانی به ترتیب با استفاده از آزمون های آزمون عصب روانشناسی کاپالن و پرسشنامهی بهزیستی روانی ارزیابی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲1 انجام گردید (۰5/0p<).
یافته‌ها: نتایج آنالیز آماری پساز مداخله تمرینی حاکی از بهبود معنیدار پردازش فضایی، استدلال (012/0=p)، بهزیستی روانی (004/0=p) در گروه های آموزش شناختی و تمرین حرکتی و ترکیبی نسبت به کنترل بود. همچنین گروه ترکیبی نسبت به دو گروه آزمایش دیگر بهبود معنیدارتری پیدا کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده آموزش شناختی و تمرین حرکتی تاثیر مثبت و معناداری بر پردازش فضایی ، استدلال و بهزیستی روانی سالمندان دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد از این روش و برنامه تمرینی جهت بهبود پردازش فضایی ، استدلال و بهزیستی روانی سالمندان استفاده شود.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: تمرین های حرکتی، آموزش شناختی، پردازش فضایی، استدلال، سالمندی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر