اثر تمرینات نوروفیدبک بر ویژگی های کینماتیکی راه رفتن زنان سالمند |
کد مقاله : 1023-CNF |
نویسندگان |
سلیمه عباسی * کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی ،آموزگار درس تربیت بدنی اموزش و پرورش،اصفهان،ایران |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: ایستادن و راه رفتن برای بیشتر فعالیتهای روزمره حیاتی هستند. در افراد مسن، کاهش تعادل هنگام ایستادن و راه رفتن پیشبینی کننده افزایش خطر سقوط و از دست دادن استقلال عملکردی است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر اثر تمرینات نوروفیدبک بر ویزگیهای کینماتیک راه رفتن زنان سالمند بود. روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، 30 سالمند زن شهر چادگان به صورت نمونهگیری در دسترس و با درنظر گرفتن معیارهای ورود و خروج انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری تمرینات نوروفیدبک و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در مرحله پیش آزمون 3 کوشش راه رفتن شرکتکنندگان با استفاده از دوربین سرعت بالا ثبت گردید. در مرحله مداخله (تمرین)، که به مدت هشت هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 30 دقیقه به طول انجام یافت، گروه آموزش نوروفیدبک به تمرینات مربوطه پرداختند. لازم به ذکر است که در این مدت گروه کنترل به اجرای فعالیتهای معمول و روزانه خود پرداختند. مرحله پس آزمون دقیقا پس از آخرین جلسه تمرینی اجرا شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر بهبود شاخصهای راه رفتن (طول گام، زمان گام، زمان دواتکایی، آهنگ راه رفتن و سرعت راه رفتن) زنان سالمند تاثیر معناداری دارد (05/0 P<). نتیجهگیری: آموزش نوروفیدبک شاخصهای کینماتیک راه رفتن زنان سالمند را بهبود میبخشد. بنابراین به متخصصان سالمندی پیشنهاد میگردد از این روش تمرینی در کار با سالمندان بهره جویند. |
کلیدواژه ها |
آموزش نوروفیدبک، راه رفتن، سالمندان |
وضعیت: چکیده برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |