اثر تمرینات نوروفیدبک‏ بر ویژگی های کینماتیکی راه رفتن زنان سالمند ‏
کد مقاله : 1023-CNF
نویسندگان
سلیمه عباسی *
کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی ،آموزگار درس تربیت بدنی اموزش و پرورش،اصفهان،ایران
چکیده مقاله
زمینه و هدف: ایستادن و راه رفتن برای بیشتر فعالیت‌های روزمره حیاتی هستند. در افراد مسن، کاهش تعادل هنگام ‏ایستادن و راه رفتن پیشبینی کننده افزایش خطر سقوط و از دست دادن استقلال عملکردی است. بنابراین، هدف از ‏پژوهش حاضر اثر تمرینات نوروفیدبک بر ویزگیهای کینماتیک راه رفتن زنان سالمند بود.‏‎ ‎
روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‎‌‎آزمون- پس‎‌‎آزمون، 30 سالمند زن شهر چادگان به صورت ‏نمونه‌گیری در دسترس و با درنظر گرفتن معیارهای ورود و خروج انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری ‏تمرینات نوروفیدبک و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در مرحله پیش آزمون 3 کوشش راه رفتن شرکتکنندگان ‏با استفاده از دوربین سرعت بالا ثبت گردید. ‏در مرحله مداخله (تمرین)، که به مدت هشت هفته و هر هفته 3 جلسه و ‏هر جلسه 30 دقیقه به طول انجام یافت، گروه آموزش ‏نوروفیدبک به تمرینات مربوطه پرداختند. لازم به ذکر است که ‏در این مدت گروه کنترل به اجرای فعالیتهای معمول ‏و روزانه خود پرداختند. مرحله پس آزمون دقیقا پس از آخرین ‏جلسه تمرینی اجرا شد. ‏داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شد. ‏
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر بهبود شاخصهای راه رفتن (طول گام، زمان گام، زمان دواتکایی، ‏آهنگ راه رفتن و سرعت راه رفتن) زنان سالمند تاثیر معناداری دارد (05/0 ‏P<‎‏).‏
نتیجه‌گیری: آموزش نوروفیدبک شاخصهای کینماتیک راه رفتن زنان سالمند را بهبود میبخشد. بنابراین به ‏متخصصان سالمندی پیشنهاد میگردد از این روش تمرینی در کار با سالمندان بهره جویند. ‏
کلیدواژه ها
آموزش نوروفیدبک، راه رفتن، سالمندان
وضعیت: چکیده برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است